måndag 26 augusti 2013

Dag 2: Hur är det att vara överviktig?

Det är bara att säga det rakt ut, det är jätte jobbigt!
Varje morgon när jag vaknar och ska välja kläder eller nått så ställer jag mig framför spegeln och tänker:
Jag ser väl inte tjockare ut än vanligt i den här?

Eller jag kan inte riktigt gå och köpa kläder med vännerna för jag vågar inte gå bort till de största storleksavdelningen i affären och bläddra bland kläderna i storlekarna 52-54 och uppåt när vännerna har max 40-42 på sina kläder. Så visst kan jag gå på stan med mina vänner, men då kollar jag inte på kläder, det gör jag istället själv efteråt när alla åkt hem till sig igen.

Eller när man ska hitta på nått roligt så som att hoppa studsmatta, åka karuseller, kollar på upplevelser (som man kan köpa i många affärer i form av presentkort) och sen inser man att man är för tung/tjock för det.
Då får man verkligen den här känslan att man är totalt misslyckad, och att man aldrig kommer att få göra allt roligt som många andra får göra.

Det finns säkert 1000 andra saker som jag skulle kunna skriva om under denna rubrik, men jag låter resten vara osagt så får ni gärna kommentera om det är något ni undrar om. Som ni kanske har märkt så svarar jag personligen direkt på eran kommentar!

//Hanna

söndag 25 augusti 2013

Dag 1: Hur kunde vikten bli såhär?

Jag har egentligen varit överviktig i hela mitt liv, jag har väl helt enkelt haft den oturen.
Sen tänker jag inte bara sitta här och skriva att det bara är arv eller nått sånt.
Det är helt klart mitt fel att det blivit så här också.
Inte nog med att jag alltid varit överviktig, så har jag småätit också gärna godis eller liknande.
Nu i efterhand så ångrar jag varenda godisbit jag har tagit, men tyvärr slinker det ner en bit eller två ibland i alla fall. Så fort man hade några kronor löst i plånboken gick jag till kiosken eller affären och köpte mig en läsk eller en godisbit.
Sen räknade jag på detta här om dagen: Jag har gått upp ca 50 kg på bara 2 eller 3 år.
Den siffran är inte bra, tänk om jag kunde inse när jag vägde lite ovanför 90 kg att jag skulle börja leva sundare. Då kanske jag inte hade suttit och skrivit på denna blogg och väga nästan 150 kg.

Vet inte riktigt vad jag mer ska skriva under denna rubrik, men det kommer ett nytt inlägg imorgon.
Och  är det något jag har glömt, kommentera gärna och fråga!

//Hanna

lördag 24 augusti 2013

Oj

Nu har jag tydligen tagit lite sommarlov från bloggen och det märks på antalet besökare också.
Men nu börjar de normala rutinerna med skola och jobb komma tillbaka så nu ska jag komma igång med bloggen också. Hoppas att ni läsare kommer tillbaka?

Har lite planer som jag tänkte lägga upp om, kommentera gärna om ni tycker om idéerna eller om ni har egna idéer om vad jag ska skriva om den närmaste tiden. För om det kommer några fler idéer om vad jag kan skriva om kan det bli en vecka till.

Dag 1: Hur kunde vikten bli såhär?
Dag 2: Hur är det att vara överviktig?
Dag 3: När kläderna inte längre passar
Dag 4: Varför startade jag denna blogg?
Dag 5: Vad är jag mest missnöjd med, varför?
Dag 6: Vad är jag mest nöjd med, varför?
Dag 7: Frågestund för er läsare!

//Hanna

torsdag 25 juli 2013

Länge sedan sist

Jag har inte gett upp, jag har bara glömt bort att blogga om det!
Har märkt att jag har väldigt svårt att gå ned i vikt, har fortfarande inte kommit ned under 140kg vilket jag ville innan jag ska tillbaka och plugga nu i augusti.
Ställde mig på vågen idag som visade 144.9, så jag har i alla fall kommit under 145kg. Jag antar att det är en bra start.
Sitter och äter frukost nu, 2 små smörgåsar och ett glas vatten. Ska snart iväg till jobbet.

//Hanna

söndag 14 juli 2013

Här igen

Håller på att svara på alla era fina kommentarer, jag tycker att detta ska vara en personlig blogg där jag får skriva det jag känner, ni får kommentera och att jag sedan kan svara nått.
Men vill i alla fall återigen säga tack, de gör mig glad och många kommentarer motiverar att fortsätta kämpa.
Så glöm inte att fortsätta kommentera!

Har inte varit ute i spåret idag, men har gjort situp, armhävningar och rygglyft istället, För nått behöver man ju göra!

Funderar på att ha en frågestund snart, så fundera gärna ut några bra frågor och var inte rädda för att ställa dem då. Mer info kommer snart.

Nu ska jag fortsätta svara på era kommentarer.

//Hanna

måndag 8 juli 2013

Jobbet nu

Sitter på jobbet och har rast, som snart är slut.
Jag vågade inte ställa mig på vågen imorse, får göra det imorgon istället. Men jag är väldigt orolig att jag inte ska ha gått ned. Men vad kan jag göra åt det nu?
Får ta nya tag nu när jag mår relativt bra igen, kanske ska ta spåret ikväll då! 

Skriver igen senare

//Hanna